Sunday 21 October 2012

Antara kita dan burung. (Pengajaran kisah hudhud)

Saya menulis nota ini sebagai pengajaran pada kita semua selarikan dengan kepentingan Al-quran dan Assunnah. Al-quran bukan diturunkan untuk kamu berhujjah dan berhukum semata-mata atau mencari kesahihan ilmu semata-mata. Tapi ia untuk ditadabbur (dihayati) dan untuk diambil pengajaran. Tiada gunanya jika kita hanya mnggunakan Al-quran untuk mengatakan "kamu salah, kamu btol.. apa yang kamu sampaikan ini taqlid. dan tak ada asas." Saya tegaskan. TAK!!! Gunakan Al-quran ini sebagai panduan untuk kita semua sepanjang hari.


38-29: Kitab yang Kami (Allah) turunkan kepada engkau penuh berkah agar mereka mentadabbur(menghayati) ayat-ayatnya dan agar orang yang berakal sihat mendapat petunjuk
Surah Sad(38:29)


 Ini juga disebut oleh Allah dalam surah Al-Mu'minun:


23-66: Sesungguhnya ayat-ayat-Ku (al-Qur’an) telah dibacakan kepada kamu namun, kamu selalu berpaling ke belakang.

23-67: Kamu menyombongkan diri, memperkatakannya (al-Qur’an) pada malam hari, perkataan-perkataan keji.

23-68: Tidakkah mereka mentadabbur(menghayati) firman (Allah) itu, atau apakah telah datang kepada mereka apa yang tidak pernah datang kepada nenek moyang mereka dahulu?

23-69: Atau, adakah mereka tidak mengenal rasul mereka, kerana itu mereka memungkirinya?

23-70: Atau mereka mahu katakan: "Padanya (Muhammad saw) ada penyakit gila." Sebenarnya dia (Muhammad saw) datang kepada mereka dengan kebenaran, tetapi kebanyakan mereka benci kepada kebenaran.

23-71: Sekiranya kebenaran itu tunduk kepada keinginan mereka, pasti binasalah langit dan bumi ini, dan semua yang ada di dalamnya. Sebenarnya Kami (Allah) mendatangkan kepada mereka peringatan, tetapi mereka berpaling daripada peringatan itu.

23-72: Adakah engkau meminta upah daripada mereka? Jangan! Upah daripada Rab (Tuhan) engkau adalah lebih baik, dan Dia (Allah) adalah sebaik-baik yang memberi rezeki.

23-73: Dan sesungguhnya engkau benar-benar menyeru mereka kepada jalan yang lurus.

23-74: Dan sesungguhnya orang yang tidak beriman kepada akhirat, menyimpang (juga) daripada jalan.

23-75: Walaupun Kami (Allah) kasihan belaskan mereka, dan Kami (Allah) hilangkan kemudaratan yang ada pada mereka namun, mereka tetap terumbang-ambing terus menerus dalam kederhakaan mereka.

Allah bertanya, kenapa tidak menghayati ayat-ayat ini? Dan dalam ayat seterusnya, Allah menceritakan tentang orang yang tidak mahu menerima kebenaran. Wallahualam..


Pengajaran burung hudhud.

Kita kena tahu burung hudhud adalah tentera yang bekerja dibawah pemerintahan kerajaan Sulaiman a.s. Seperti yang kita sedia maklum, seorang tentera pasti terikat dengan disiplin dan peraturan tentera yang ketat. (bayangkan tentera kat malaysia, salah sikit da kena pumping) Namun begitu, lihat apa yang terjadi dalam kisah hudhud. Hudhud gagal untuk menghadirkan perhimpunan pagi. Dan dia pasti tahu, ketuanya (iaitu nabi Sulaiman) pasti akan menghukum dia.

Kita kena tahu burung hudhud ini, tidak datang bukan sebab dia nak ponteng tapi disebabkan dia pergi berjalan jauh hingga ke negeri Saba'. Di sana dia mengintip adakah orang-orang di negeri Saba' itu beriman pada Allah atau tidak. Malangnya tidak. Seperti yang kita tahu, mereka ini semua menyembah matahari. Nak dikatakan kat sini, demi menjalankan tugas syahadahnya, si hudhud sanggup meletakkan nyawanya sebagai taruhan.

Kesimpulan:

 1. Kita kena dan wajib untuk mendisiplinkan diri seperti hudhud yang menjadi tentera yang berdisiplin.. (die xdtg perhimpunan bkn sbb die xberdisiplin ea..)

 2. Tugas Syahadah kita, kita kena lakukan walau siapapun kita seperti yang dilakukan oleh burung hudhud. Apa yg dia mampu lakukan sebagai seorang tentera adalah menyampaikan berita tentang negeri Saba' pada ketuanya. Sebagai raja, Nabi Sulaiman menghantar utusan menyampaikan syahadahnya.

Di sini nak tunjuk, walau siapa pun kita, lakukan tugas kita sebagai Muslim dengan jayanya, sebagai seorang student, mungkin boleh melakukan dakwah dengan menunjukkan qudwah melalui result. Jika pemimpin pelajar-pelajar pula, mungkin boleh dengan menunjukkan qudwah, cara kita bergaul semua.

 3. Di sini, Islam menunjukkan keringanan apabila melakukan dakwah. Nak tunjukkan kat sini melanggar peraturan atau disiplin tentera itu sangat-sangat berat tapi kita lihat apa yang dilakukan dan dikatakan Nabi Sulaiman. Baginda kata, dia jatuhkan hukuman yang berat tapi sebaliknya berlaku. Dalam berdakwah, ada certain benda yang kita faham fiqh dakwah dan fiqh awliyatnya. Memang disiplin ilmu itu penting tapi. Fikirkan dan renungkan sendiri.

 4. Jangan terpengaruh dengan kisah-kisah yg isra'liyat yg  tidak sahih. Dan jauhi pada persoalan perkara-perkara yang tidak penting seperti:

-bagaimana rupa burung hudhud

-jauh mana negeri Saba' tu (yang penting dia jauh.) xyah la gado jauh mana.
-bagaimana rupa perhimpunan yang dilakukan nabi Sulaiman. (yang pasti dihadiri semua tentera)
-apa pangkat burung hudhud, mesti jeneral kan. tu sebab nabi sulaiman kenal dia.. (tak penting dan tak ada kena mengena langsung) haha

Gambar Hiasan

renung2 kan.

kisah ini dipetik dari Surah An-naml:

27-20: Dan dia memeriksa burung-burung lalu berkata: "Mengapa aku tidak melihat hud-hud, apakah ia termasuk yang tidak hadir.”

27-21: “Sungguh aku akan mengazabnya dengan azab yang keras, atau benar-benar menyembelihnya, kecuali jika ia datang kepadaku dengan alasan yang terang.”

27-22: Maka tidak lama kemudian datanglah ia (hud-hud), lalu ia berkata: "Aku mengetahui apa yang kamu belum mengetahuinya; dan aku bawa kepada kamu dari negeri Saba’, suatu berita yang diyakini (benar).”

27-23: “Sesungguhnya aku mendapati seorang wanita memerintah mereka, dan dia dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgahsana yang besar.”

27-24: “Aku mendapati dia dan kaumnya bersujud kepada matahari, selain Allah; dan syaitan telah menjadikan mereka memandang baik perbuatan mereka, sehingga tertutuplah bagi mereka jalan. Maka mereka tidak mendapat petunjuk.”

27-25: “Bahawa (mereka) tidak bersujud kepada Allah yang mengeluarkan apa yang terpendam di langit dan di bum, dan yang mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan.”

27-26: “Allah, tiada Ilah (Tuhan) kecuali Dia, Rab (Tuhan) bagi ‘Arash yang besar.”

27-27: Berkata (Sulaiman): "Akan kami lihat, apakah kamu (hud-hud) benar, ataukah kamu termasuk orang-orang yang berdusta.”

27-28: “Pergilah dengan (membawa) suratku ini, dan jatuhkanlah ia kepada mereka, kemudian berpalinglah daripada mereka, lalu perhatikanlah apa yang mereka kembalikan (jawab).”

27-29: Berkata ia (Ratu Saba’): "Wahai pembesar-pembesar! Sesungguhnya telah dijatuhkan kepadaku sepucuk surat yang mulia.”

27-30: “Sesungguhnya ia daripada Sulaiman, dan sesungguhnya ia (menyebutkan): Bismillahi al-Rahman al-Rahim (Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani).

27-31: “Bahawa janganlah kamu sekalian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai Muslimin (orang berserah diri).”

27-32: Berkata dia (Ratu Saba’): "Wahai para pembesar! Berilah fatwa kepadaku dalam urusan ini; aku tidak pernah memutuskan sesuatu perkara sebelum kamu menyaksikan.”

27-33: Mereka menjawab: "Kita adalah orang yang memiliki kekuatan dan memiliki keberanian yang sangat (tinggi), dan keputusan berada di tanganmu; maka pertimbangkanlah apa yang akan kamu perintahkan.”

27-34: Dia (Ratu Saba’) berkata: "Sesungguhnya raja-raja apabila memasuki suatu negeri, mereka membinasakannya, dan menjadikan penduduknya yang mulia (jadi) hina; dan demikian pulalah yang akan mereka perbuat.”

27-35: “Dan sesungguhnya aku akan mengirim kepada mereka suatu hadiah, dan menunggu apa yang akan dibawa kembali oleh utusan itu.”

27-36: Maka tatkala utusan itu sampai kepada Sulaiman, dia (Sulaiman) berkata: "Adakah kamu (hendak) membantu aku dengan harta? Maka apa yang diberikan Allah kepadaku lebih baik daripada apa yang diberikan-Nya (Allah) kepadamu; tetapi kamu merasa bangga dengan hadiahmu.”

27-37: “Kembalilah kepada mereka! Sungguh kami akan mendatangi mereka dengan bala tentera yang mereka tidak terdaya melawannya, dan kami akan mengusir mereka daripada negeri (Saba’) itu dengan terhina, dan mereka (dalam keadaan) tidak berharga.”

27-38: Berkata (Sulaiman): "Wahai pembesar-pembesar! Siapakah antara kamu yang sanggup membawa singgahsananya kepadaku sebelum mereka datang kepadaku sebagai Muslimin (orang yang berserah diri)?”

27-39: Berkata 'Ifrit daripada (golongan) jin: "Aku akan datangkan kepada engkau singgahsana itu sebelum engkau berdiri daripada tempat duduk engkau. Dan sesungguhnya aku atasnya (membawa singgahsana itu), benar-benar kuat lagi boleh dipercayai.”

27-40: Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu daripada kitab: "Aku akan mendatangkannya (singgahsana itu) kepadamu sebelum matamu berkelip." Maka tatkala Sulaiman melihatnya (singgahsana itu) telah berada di hadapannya, dia pun berkata: "Ini termasuk kurnia Rab (Tuhan)ku untuk mengujiku, apakah aku bersyukur atau mengingkari. Dan sesiapa yang bersyukur, maka sesungguhnya dia bersyukur untuk dirinya sendiri, dan sesiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Rab (Tuhan)ku adalah al-Ghaniy (Maha Kaya), lagi al-Karim (Maha Mulia).”

27-41: Dia (Sulaiman) berkata: "Ubahlah baginya (Ratu Saba’) akan singgahsananya, maka kita akan melihat apakah dia mengenalinya ataukah dia termasuk orang yang tidak mengenal.”

27-42: Dan tatkala dia (Ratu Saba’) datang, ditanyakanlah kepadanya: "Serupa inikah singgahsana kamu?" Dia menjawab: "Ia seakan-akan ini! Dan kami telah diberi pengetahuan sebelumnya, dan kami adalah Muslimin (orang yang berserah diri).”

27-43: Dan menghalanginya apa yang dipertuhankannya (dahulu) selain Allah. Sesungguhnya dia (dahulunya) termasuk orang yang kafir.

27-44: Dikatakan kepadanya: "Masuklah ke dalam istana!” Maka tatkala dia melihatnya (lantai istana itu), disangkanya kolam air, lalu disingkapkannya kedua betisnya. Berkatalah dia (Sulaiman): "Sesungguhnya ia adalah istana yang dipergilapkan (dibuat) daripada kaca." Berkatalah dia (Ratu Saba’): "Rabbi (wahai tuhanku! Sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri, dan aku aslim (berserah diri) bersama Sulaiman, kepada Allah, Rab (Tuhan) sekalian alam.

Al-chong.. nama gelaran..

No comments:

Post a Comment