Saturday 28 July 2012

Insignificant figure.. (amalan di bulan puasa)..

Insignificant figure atau lebih dikenali 'nombor xbermakna' (xtaw betol ker x..)

Insignificant figure ni adalah nombor2 yg terlalu kecik sperti 0.0000000000001... contoh lg senang, kalau kita ada duit satu sen, konfem ada antara kita yang main buang jer.. sape kisah..da la kecik, nak bli aper... jadi sape kisah..

cuba kita kaitkan insignificant figure ni dgn kehidupan kita. sebagai contoh, dlm khidupan kita.. kita sll membazirkan masa kita walaupn satu minit.. satu minit tu kejap jer, cm xrase pape x.. bygkan kalau kita bazirkan satu minit stiap jam, dalam satu hari kita da bazirkan 24 minit.. dlm 24 minit tu.. kita boleh buat macam2, daripada buat benda2 yang lagha.

cuba kaitkan lagi dgn perkara2 remeh yang kita buat seperti kutip sampah yang kecik.. cm tisu..(insignificant figure gk kn..).. nampak cm bnde tu remeh giler.. kalau aku buat pun cm xd beze pn..dlm pikiran kita, xkutip pn stil nmpk bersih sbb satu sampah jer.. kalau kutip pn cm xd beze..

cube anda renungkan, jika anda xkutip, mungkin.. ada org trjatuh sbb sampah tu ker.. atau mgkn sampah tu membawa pnyakit yang merbahaya.. ermm.. pikir2..

ada ag perkara yang dikatakan insignificant iaitu senyum... nampak cm bnde remeh jer snyum kalau pagi2 tu.. nampak cm kalau kita snyum or xsenyum, sama jer.. Tapi sebenarnyer tanggapan anda salah!! senyuman tu walaupn x significant.. tp, cuba bayangkn kalau pagi2 kita tengah stres, tibe2 ada org snyum kat kita.. msti ati kita sjuk sket.. kn3..

jadi niat kat dalam ati.. senyum stiap hari..

tanpa kita sedari sebenarnyer.. semua perkara2 ni.. Islam dah ajar..

Kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat dari Al Qur'an dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya. Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biar pun sebesar zarah (atom) di bumi atau pun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar dari itu, melainkan (semua tercatat) dalam kitab yang nyata (Lohmahfuz).

(Surah Yunus 10:61)




lihatlah bagaimana Allah menggunakan perumpaan zarah.. 


                                                           zarah = kecik = xnampak

 Renung2kan..

sebelum melakukan sesuatu, walaupun perkara itu kecil.. fikirkan masak2.. perkara2 yang kecil ni la yang membawa perkara yang lebih besar.

p/s: maafkanlah kalau penulis menggunakan perkataan dan ayat2 yang terlalu remaja.. dan kalau ada salah dan silap, sila tegur..

Acap jai
nama ashraf.. belajar di palmy..

No comments:

Post a Comment