Tuesday 31 July 2012

Latihlah Sementara Sempat

Lebih seminggu kita berada dalam Ramadhan. Dan hari-hari didalam Ramadhan pasti paling kurang, akan mengajar kita satu daripada seribu hikmah yang boleh kita manfaatkan untuk hari-hari yang akan datang.

Seperti itulah juga saya. Hari-hari bangun awal pagi sebelum subuh untuk bersahur. Memang tekad untuk tidak tinggalkan sahur kali ini. Takkan untuk makan yang sudah dijanjikan padanya barakah pun masih liat?

“Makan sahurlah kamu, kerana sesungguhnya dalam sahur itu terdapat keberkahan”. (muttafaqun alaih)

Sedar tak sedar, bangun sahur diawal pagi menjadi latihan buat umat Islam untuk bangun sebelum subuh. Kerana bangun diakhir malam itu mengandungi manfaat yang tidak dapat kita bayangkan.

Abu Hurairah menceritakan ketika beliau mendegar Rasulullah bersabda, “Tuhan kami (Allah) Tabaraka wa Ta’ala pada setiap malam Turun ke langit dunia, yakni pada baki terakhir satu pertiga malam. Maka Allah berfirman: “Siapakah yang sedang berdoa kepada Aku supaya dapat Aku menjawabnya dan siapakah yang sedang meminta daripada Aku supaya Aku dapat mengabulkannya dan siapakah yang sedang meminta ampun daripada Aku supaya dapat Aku ampuni dia ?” [HR Bukhari Muslim]

Ya, tersangatlah besar manfaat bila seorang hamba bangun diakhir malam itu. Masakan tidak, bila Allah sendiri memujuk hambanya untuk bangun. Walaupun sesedikit yang termampu.

Wahai orang yang berselimut! Bangunlah sembahyang Tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu, Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil". [Surah Muzzammil: 1-4]

Tentu sahaja kita akan beralasan sukar untuk bangun bukan. Dari itu, Allah memberi ganjaran yang besar kepada hambanya yang bersahur didalam Ramadhan. Bukankah ia melatih seorang hamba untuk bangun awal?

Ramadhan boleh saja menjadi medan latihan buat kita. Asalkan kita bersedia untuk melatih diri. Datangnya Ramadhan bukanlah kebetulan. Tetapi ianya adalah hadiah buat seorang hamba yang Allah cintai. Tinggal sekarang, mahu tak kita letakkan diri sebagai hamba yang Allah cintai.

Seperti itulah Allah meletakkan pekerjaan sebagai pengembala kambing kepada Baginda Rasulullah saw sewaktu baginda masih muda. Adakah menjadi pengembala itu sesuatu yang kebetulan? Ataupun sesuatu perkara biasa? Saya tak rasa begitu (betulkan kalau salah). Baginda mengambil upah menjadi pengembala kambing bagi keluarga Bani Saad. Bukan di Mekah City Centre iaitu dekat dengan Kaabah. Tapi di suburb Mekah. Saya lihat Rasulullah sejak dari kecil dilatih untuk menjaga dan mengawal makhluk Allah yang hidup. Kambing. Adakalanya lari dari kumpulan. Adakalanya degil tidak mahu berjalan. Menjaga dan mengawal kambing tidak semudah hari ini. Ada kawasan yang dipagarinya.

Teringat saya pada suatu kisah. Ketika Umar menjadi Amirul Mukminin. Pada suatu hari, Utsman terlihat Umar berlari-lari ditengah padang pasir. Lalu Utsman bertanya sebab Umar berlari-lari itu. Umar menjawab, kerana unta zakat miliknya telah lari dari kawanannya. Kerana takutkan tanggungjawabnya ke atas unta zakat itu, maka Umar pun berlari-larilah mengejar dan mencari.

Unta dan kambing sama ke?

Tapi dua-dua makhluk yang hidup kan? Dua-dua binatang ternakan kan? Dua-dua hidup dalam suatu kumpulan kan? Dan mustahil ke kalau ada seekor yang lari dari kumpulan? Pernah tengok cerita Ahmad Albab tak ni?



Mak cik, nak mintak bubur sikit buat bukak pose boleh cik? Bau dia perghhh

Sambung cerita Nabi tadi. Kerana mengawal dan menjaga manusia itu tentulah lebih susah dan mencabar. Lalu Allah letakkan pekerjaan mengembala kambing itu sebagai medan latihan untuk Baginda saw.

Medan latihan dibuat bukanlah untuk kita menjadi penonton kepada latihan orang lain. Tetapi latihan buat kita sendiri. Istiqamahlah ikhwah dalam latihan Ramadhan ini. Semoga ia dapat membentuk kita untuk bersedia menghadapi sebelas bulan yang mendatang.

Mahukah kita jadikan kedatangan Ramadhan ini sebagai kebetulan? Sekali lagi? Seperti tahun-tahun sebelumnya?

Pak Ngah Man
Saya seorang hamba Ar-Rahman sepenuh masa. Sebahagian kecil masa , saya gunakan untuk belajar engineering.

No comments:

Post a Comment