Sunday 22 July 2012

Perasaan berTuhan

Masih ingatkah kamu, ketika bacaan dalam solatmu tiba-tiba menyebabkan seluruh bulu di tengkuk terangkat, dan perasaan 'seram-sejuk' itu tiba-tiba menyelimuti dalam beberapa saat yang dinamakan orang sebagai khusyuk? Kamu meminta sepenuh hati, namun hatimu sendiri tidak dapat menakung perasaan yang hampir pecah. Dan air mata yang disekang berderai tanpa diminta.

Cumanya, kamu cuba sembunyikan esk-esk-esk itu dengan berlakon bersin atau batuk. Bimbang mendapat persepsi salah jemaah di sekeliling. Tiada apa yang salah, fikirmu.

Ketika itu jugalah Tuhan menarik balik nikmat khusyuk itu, meninggalkan kamu bersendirian untuk dipersembahkanmu, permainan tarik tali antara ria' dengan tauhid. Nikmat khusyuk yang sekejap itu akhirnya, menjadi kutukan untuk dirimu sendiri.

"Maka nikmat Tuhanmu yang mana satukah, yang kamu hendak dustakan?" (55;16)

Banyak Tuhanku, terlalu banyak.

*****

Dalam keadaan semasa yang tidak memungkinkan kita selalu memikirkan Allah (alasan kita), tidak dapat tidak, nikmat berfikir dan merasai semakin lama semakin menghilang manisnya. Berapa banyak saat yang dihabiskan untuk benar-benar khusyuk, menyerahkan seluruh jiwa dan raga kita kepada Allah, tanpa ragu-ragu dan berpatah ke belakang? Kita menggelupur untuk mencari makna pada setiap perasaan, tenggelam timbul dalam lautan aktiviti jahiliah yang jauh lebih memenuhkan hati.

“Main game lagi syok kot, Kalau tak, kerja aku lonely saje”

“Kenape ye lebih mudah menangis dengan drama korea daripada solat?”

Maka jadilah kita manusia yang tergesa-gesa dengan amal ibadat, kosong pada tadabbur, dan lemau dengan ajakan kebaikan, kerana kita, ya kita, terpaksa berkejaran untuk menaiki ekspres hawa’ dan nafsu menuju destinasi ‘hati yang cukup dan seronok’. Libang-libu hati kita. Peperangan yang dahsyat antara tarikan syaitan dan iman ini akhirnya menuju konklusi yang tanpa sesiapa sedari, amat menakutkan:

Tiada lagi perasaan untuk berbuat kebaikan. Malah tiada langsung kesedaran yang kita sudah menghilangkan nikmat Allah yang utama ini, nikmat merasa!!!

Kita merasai Tuhan dengan perasaan. Perasaan pula hadir dalam julat yang pelbagai. Bergembira ketika berbuka puasa, bersedih atas kematian para sahabat, pasrah pada setiap ketentuan. Dan lebih memaknakan semua ini - ceri di atas kek - wujud kesedaran bahawasanya tangkai hati manusia itu dipegang oleh Allah, yang Allah memberi peluang untuk kita merasa.

Menyedari ini, lengkaplah putaran perasaan kita, ibarat meneguk air mineral yang dapat disahihkan kesucian puncanya. Implikasinya, menjadi lebih mudah untuk kita berdepan dengan kesedihan tatkala mengetahui yang Allah membanjiri kesedihan itu tanpa berniat untuk menzalimi hambanya. Dan kita pun tergelak kecil, hampir sahaja tersesat dengan menyalahkan suratan takdir, padahal kesedihanlah yang paling sesuai buat kita pada waktu dan ketika itu! Kerana kita tidak mahu tergolong dalam kalangan manusia yang disebut Allah taala:

“Sesungguhnya orang-orang yang memperdebatkan ayat-ayat Allah tanpa alasan (bukti) yang sampai kepada mereka, yang ada dalam dada mereka hanyalah (keinginan akan) kebesaran yang tidak akan mereka capai, maka mintalah pertolongan kepada Allah. Sungguh Dia Maha Mendengar, Maha Melihat.” (40;56)

Secara serta-merta, mana-mana lagi pesaing untuk memiliki lubuk hati kita dapat dihancur lumatkan. Masakan tuhan nafsu yang bertenggek pada hati setiap kali kita melaksanakan aktiviti jahiliah itu yang memberi perasaan, langsung tempat kita bergantung harap meminta pertolongan. Tidak mungkin!


*****

Bulan yang mulia, Ramadan Kareem, menjadi saksi pencarian kita ini. Inilah tempoh waktu di mana turunnya Al-Quran itu dapat menjadi manual perjalanan ini yang amat sukar dan panjang. Pencarian kepada perasaan berTuhan:

“Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (iaitu) Al-Quran yang serupa (ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gementar kerananya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka ketika mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan baarang siapa yang dibiarkan sesat oleh Allah, maka tidak seorang pun yang dapat memberi petunjuk.” (39;23)

Dan khusyuk akan kembali mendakap kita, baik dalam solat mahupun setiap gerak kehidupan kita. Kita pun akan mengangkat ikrar, dengan semangat yang membuak-buak, kita tidak akan lagi mensia-siakan peluang ini!


Blogger Jalan Simon
blogger separuh jalan, muslim sepanjang jalan

1 comment:

  1. mahu kenal lah siapa blogger jalan simon ni..

    ReplyDelete