Friday 27 July 2012

Sinusoidal


Iman yang turun-naik ialah iman yang benar dan sahih. Tidak mungkin ia akan kekal naik, malah mustahil juga untuk ia kekal menurun.

Memanglah saya bercakap tentang iman seorang manusia yang sempurna akil balighnya dalam hal ini.

Tidaklah saya ingin bercakap tentang iman ayam goreng celup tepung cornflakes bersama nasi goreng lada hitam dihidangkan bersama taro milk tea dengan pearl yang masuk ke dalam tekak secara berdegak-degak itu, lebih-lebih lagi dalam bulan puasa.

Arakian.

Pasang surut iman sering digambarkan dengan kisah Hanzalah radiallahuanhu. Hanzalah yang bimbang terhadap dirinya yang 'nampak' munafik berlari-lari mengkhabarkan derita jiwanya kepada Abu Bakar radiallahuanhu. Munafik Hanzalah hanyalah kerana beliau merasa ketinggian iman semasa bersama Nabi Muhammad s.a.w sebaliknya berasa rendah dan terumbang-ambing imannya semasa bekerja dan bersama keluarga.

Rungutan dan pendedahan itu mengocakkan pula kolam hati Abu Bakar, dijumpainya kebenaran persis yang dirasainya sekian lama. Lalu diceritakan kebimbangan tersebut kepada Nabi Muhammad s.a.w, langsung dibalasnya:

“Demi Dia yang jiwaku berada di tangan-Nya, jika kamu sentiasa berada di tahap yang sama seperti ketika mana kamu bersama denganku dan semasa mengingati Allah, nescaya Malaikat akan berjabat tangan denganmu ketika kamu berhenti rehat atau berjalan! Akan tetapi, wahai Hanzalah, ada masa untuk ini dan ada masa untuk itu (Baginda mengulang menyebutnya tiga kali)” [Hadith riwayat Muslim].



*****


Persoalan: Kamu yakin kamu beriman?

Tunjukkan, di mana iman kamu?

Mungkin orang melayu di luar sana tidak akan menanya soalan ini kepada anda. Agak aneh dan biadap untuk main 'put the donkey's tail' dengan persoalan-persoalan yang mencecah tahap transendental untuk orang kita, bimbang mendapat penampar tawar percuma. Lagipun, tiada sesiapa yang akan bertanya dalam bahasa yang terlalu baku. Gelak kecil.

Tetapi persoalan beginilah yang membawa kita benar-benar memahami keadaan iman yang turun naik ini. Jika anda berasa up up and away, kemudian down, kemudian masa yang lain tidak berasa apa-apa, anda sepatutnya mempunyai satu tempat khas untuk melihat keadaan iman anda, dan akhirnya membawa kepada kaedah rawatan yang diperlukan.

Hati.

*face palm, why haven't i thought of that*

Kisah Hanzalah, antara lain, menceritakan kepada kita bahawa hakikat iman itu terserlah dengan merasa. Nabi Muhammaad s.a.w tidaklah menjatuhkan haram aktiviti bekerja dan berlibur dengan keluarga hanya kerana ia tidak meningkatkan iman, tetapi sebaliknya menyatakan secara halusnya bahawa Hanzalah tidak merasakan imannya semasa berbuat aktiviti-aktiviti begitu.

Menurunnya iman apabila melaksanakan kerja-kerja 'bukan masjid', bukanlah bererti ianya salah dan tidak mendatangkan manfaat, tetapi jauh daripada itu, kerana keterjauhan kita daripada merasai Tuhanlah yang menyebabkan kita kecundang ke lembah perasaan bernama 'kemunafikan' itu. Dan ia menjadi satu ‘kewajipan’ untuk manusia kadang-kadang merasa jauh dari Tuhannya, kerana biarpun iman itu milik kita, acuan kita, berteleku di hati kita, hendak atau tidak, apabila iman itu berbolak-balik, ibarat kita yang terpaksa menjugglenya di atas unicycle sambil mengimbangi obor di atas kepala.

Teramat sukar.

Hatta, Rasulullah s.a.w sendiri mengiakan. Dan untuk menanganinya, lahirlah satu konsep sinusoidal (graf sin) yang amat unik. Daripada graf yang menaik dan menurun pada tahap yang sama setiap masa, periodik dan berfungsi ganjil, graf sinusoidal yang ideal ini menunjukkan trend iman kita secara keseluruhannya menaik, bangkit dan membelah kertas graf menuju infiniti. Benar ada turun-naiknya, namun pasangnya iman kita itulah yang mengatasi surutnya iman, dan kemenangan mutlak milik iman yang membanjir itu.





*****
 
Bagi para skeptis, konsep sinusoidal iman ialah eskapisme. Eskapisme kerana hakikat turun-naik sudah difahami oleh semua muslim dan meletakkan ‘kejayaan ideal sebagai iman yang keseluruhannya menancap naik’ seolah-olah terlalu memudahkan persoalan yang sebegitu kompleks. Duuh, bukan semua orang nak imannya pada tahap tertinggi bukan, soal anda dalam nada retorik.

Kelihatan kompleks, pada pendapat saya, hanyalah kerana kita tidak melihat betapa mudahnya sebenarnya iman kita untuk menaik. Ingatkah masa kecil-kecil dahulu, kita dirotan dan dipukul dan ditegur manja ala-ala harimau yang mengaum kerana tidak bersolat? Usaha kita untuk bersolat dahulu rupa-rupanya ialah akibat ‘keimanan’ takut-dirotan-dan-dijerkah, melebihi keimanan terhadap Allah itu sendiri. Dan sekarang, kita yang dewasa sepatutnya meyakini bahawasanya keimanan kita didasari kepada Allah dan tertegak dengan dalil-dalil qat’ie yang sangat mementingkan hubungan rasionalisasi dengan hati.

Lihat, inilah perubahan iman yang menancap naik itu!

Dan percayalah, semakin banyak kita mematangkan diri dengan pembacaan dan amal, memang sepatutnya iman kita akan terus diekstrapolasikan ke atas. Tidak pernah dahulu kita merasa hangatnya tangisan sewaktu solat, tidak pernah kita mencuba mentadabbur ayat-ayat suci, malah tidak pernah untuk mengetahui lebih banyak tentang sesuatu hukum fikh. Atributasinya, tidak lain tidak bukan, ialah iman yang menaik. Cumanya….

Dalam turun-naiknya iman itu, kadang-kala (bahkan selalunya!!!) kuasa jahiliyyah yang menang di atas putik-putik iman yang mahu menumbuh. Graf yang awalnya menaik, sedikit demi sedikit terpaksa mengalah kepada graviti hawa nafsu dan syaitan. Yang lebih teruk, setelah jatuh, terlalu sukar untuk kita menaiki tangga-tangga iman itu kembali. Kita merasa jauh daripada Tuhan bukan setakat di dalam aktiviti-aktiviti lagha, bahkan kesannya jauh ke dalam ‘aktiviti-aktiviti masjid’ yang semakin lama semakin menghilang fokus dan perasaan.


*****


Adakah wujud praktis yang meningkatkan iman, untuk mengalahkan graviti ini?

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambah kuat imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakkal.” (Surah Rampasan Perang, 8;2)

Bermulalah dengan membanyakkan menyebut nama Allah. Usaha yang tampak fizikal dan bersifat eskapis ini ialah permulaan yang baik untuk meregangkan setiap sendi dan kulit, langsung melatihnya bergetar dengan sayunya irama iman di dalam hati.

Dan kesedaran juga penting, kerana kita perlu sentiasa meletakkan kita di plot mana pada graf iman itu. Hal ini memberi peluang untuk membuat refleksi yang mendalam, lantas menyedari yang imannya sedang di peringkat mana dan memerlukan rawatan yang bagaimana pula.

Dan Ramadan, oh Ramadan, ialah hamparan checklist yang berkesan untuk melihat sejauh mana iman kita telah ditransformasi sepanjang tahun. Adakah kita ingin mencabar diri melaksanakan ibadat-ibadat yang lebih mendekatkan kita kepada Allah pada tahun ini, ataupun perbandingan kita hanya pada permukaan Ramadan itu sahaja?

“Oh, tahun ini, insyaAllah turun lebih banyak kilo berbanding tahun lepas!!!”


Blogger Jalan Simon
blogger di tepi jalan, muslim di sepanjang jalan

1 comment:

  1. tapi kadang2 iman yang menurun itu terlalu mendadak turunnya. huhuhu

    semoga graf iman secantik amal :)

    ReplyDelete