Sunday 29 July 2012

Sir Muhammad Iqbal

"If faith is lost, 
There is no security 
And there is no life for him 
Who does not adhere to religion."
Sir Muhammad Iqbal

Sir Muhammad Iqbal - nama tokoh yang merupakan seorang muslim yang mempunyai kelulusan serta kepakaran dalam bidang kesusasteraan (sajak etc). Beliau lebih dikenali dengan nama Allama Iqbal (Urdu: علامہ اقبال), mendapat gelaran "Sir, satu gelaran yang bukanlah calang2 (contoh lain: Sir Alex Ferguson etc), dan beliau merupakan antara pemikir islam yang terhebat yang pernah tercatat dalam sejarah.

Beliau juga merupakan antara golongan awal yang menjadi pengasas gerakan islam di Pakistan dan kepakarannya dalam bidang sastera serta falsafah digunakan sebaiknya untuk tugas penyebaran dakwah islamiyah.

Sajak - bidang penting yang kian dilupakan. Dalam zaman teknologi ini, sungguh jarang orang melibatkan diri dalam bidang sastera, sedangkan ianya merupakan profesion yang sangat terkenal suatu masa dahulu. Bidang sastera merupakan satu bidang yang sangat penting, yakni ianya digunakan untuk mempengaruhi pemikiran dan fikrah, hatta ketika peperangan, penyajak2 yang terkenal pada zaman tersebut akan disuruh untuk menaikkan semangat peperangan melalui sajak2. Namun bagi masyarakat Melayu, mungkin sajak dan pantun (atau elemen sastera lain) bukanlah sesuatu yang menaikkan semangat, bahkan menambahkan rasa mengantuk. 

Inilah satu persepsi yang harus kita ubah, dan marilah kita melibatkan diri dalam bidang sastera, mungkin sedikit, atau setidak-tidaknya kita meminati bidang ini kerana pemikir2 islam pada zaman dahulu sangat hebat dalam bidang sastera mahupun falsafah.

Koleksi sajak Sir Muhammad Iqbal boleh didapati di http://www.brainyquote.com/quotes/authors/m/muhammad_iqbal.html





"I lead no party; I follow no leader. I have given the best part of my life to careful study of Islam, its law and polity, its culture, its history and its literature." - Sir Muhammad Iqbal

Wallahu'alam, Jazakallah khayr.




Megat Ikhwan (jerzey_mk)

facebook: Megat Ikhwan
pencariantaksemudahdiduga.blogspot.com
duniabioteknologi.blogspot.com

No comments:

Post a Comment